Od premiery Company of Heroes 3 minęły już ponad 2 lata. Tytuł ten nie miał łatwego startu – chwilę przed planowaną premierą studio rozstało się z Segą. Ich gra nie została ciepło przyjęta przez recenzentów. Zbierała pochwały za ogromną kampanię czy ułatwienia dla mniej hardkorowych graczy takie jak aktywna pauza. Cięgi zbierała zaś za skopany balans pomiędzy poszczególnymi frakcjami. Czy Patch 2.0 poprawił wszelkie bolączki? Zapraszam do recenzji!
Gra była już wcześniej recenzowana przez naszego redakcyjnego kolegę Mateusza. Link do recenzji znajdziecie tutaj
Pełną listę zmian, jakie wprowadzono,: https://steamcommunity.com/app/1677280/discussions/7/601897212769778816/
Zmiany w singleplayer
Twórcy skupili się na przemodelowaniu poszczególnych elementów w trybie singleplayer. Podstawową zmianą jest przyśpieszenie animacji jednostek oraz tempa ich poruszania się po mapie. Skrócono też długość tutoriala. Kolejną zmianą jest sposób funkcjonowania szpitali. Od teraz nie oferują one darmowego leczenia jednostek. Jeśli nasza kompania w jego zasięgu , zostanie ona automatycznie wyleczona na początku tury. Możemy je ulepszać, aby oferowały bardziej aktywne uzdrawianie w zamian za zasoby.
W większych miastach podczas kampanii (np. Neapol, Campanga czy Termoli) wprowadzono nowe potyczki 2v2. Zwiększa to różnorodność dostępnych wyzwań i podnosi nieco poziom trudności.
Najistotniejsze zmiany wprowadzono w samych kompaniach. Otrzymały one nowe zdolności pasywne, zmodyfikowane zestawy jednostek oraz skorygowano koszty punktów umiejętności. Od teraz na przykład British Air & Sea ma nowe możliwości przemieszczania się pomiędzy wybrzeżami bez konieczności użycia floty. Z kolei Us Airborne może desantować się w pobliżu lotnisk dzięki nowej zdolności Paratroopers.
Deutsches Afrikakorps
Zmiany wprowadzono również w kampanii niemieckiej (Deutsches Afrikakorps). Poszczególne oddziały tej frakcji odświeżono, dodając im więcej mobilności i siły uderzeniowej. Panzerpionierzy od początku rozgrywki mają dostęp do GrB 39 Grenade Launcher. Zwiększono również zasięg ich broni jak i siłę. Z kolei Panzergrenadierzy od teraz mają poprawioną zdolność Mechanized Advance, która trwa zdecydowanie dłużej (ok. 30 sekund), dzięki czemu możemy skuteczniej manewrować po polu bitwy. Assault Grenadiers oraz Guastatori otrzymali większą szybkostrzelność, co zwiększa ich szansę w bezpośrednich zwarciach.
Zmiany dotknęły również ciężarówkę medyczną (której koszt został zredykowany do 4 punktów), Pak 38 oraz Semovente da 75/18 Assault Gun. Ten ostatni doczekał się solidnego ulepszenia – zmieniono jego statystyki, zwiększono penetrację, przyśpieszono ładowanie, dzięki czemu jednostka ta stała się przystępna na tle bardziej specjalistycznych pojazdów Deutsches Afrikakorps.
Przeprojektowano również system veterancy. Od teraz, gracze dokładnie wiedzą, jakie bonusy dostaną ich jednostki podczas awansu. Zmiana ta pozwala na bardziej rozważne budowanie swojej armii.
Ostatnią ze zmian jest system lojalności z postaciami niezależnymi. Raz zdobyta, nie zostaje ona utracona. Odblokowane przez nas nagrody takie jak Logistics Chain czy Boot Camp, zapewniają bonusy do doświadczenia czy zasobów.
Multiplayer
Dla lepszego balansu rozgrywki, twórcy przebudowali również wiele aspektów trybu Multiplayer. Jedną z pierwszych, kluczowych zmian jest zwiększenie kosztów struktur, aby spowolnić dotarcie do końcowej fazy gry. Daje to większą przestrzeń i pole do popisu dla jednostek „środkowych”, takich jak: lekkie i średnie pojazdy. Zwiększono również koszt wytwarzania jednostek.
Od teraz obrażenia zadawane od tyłu wszelkim pojazdom średnim i ciężkim zostały zwiększone o 33% jeśli zostaną one trafione w tylną część pancerza. W ten sposób, wzrosło znaczenie ataków na cele pancerne (Czołgi) z flanki. Odpowiednie pozycjonowanie jednostek to klucz do sukcesu.
Zmiany dotknęły również sposobu działania broni przeciw piechocie. Gniazda karabinów maszynowych, oraz bunkry mają zwiększone tłumienie jednostek wroga, co znacząco wpływa na ich wartość obronną. Goliath czy ładunki wybuchowe otrzymały poprawiony promień rażenia, dopasowany do animacji eksplozji.
Ograniczone zostały możliwości budowy podczas przejmowania punktu. Nie można jednocześnie budować oraz zajmować punktu. Oddział musi zakończyć jedno z działań, aby przejść do następnego. Wymusza to na graczu bardziej taktyczne myślenie i planowanie działań.
Zmniejszono również wytrzymałość neutralnych budynków. Od teraz możemy je niszczyć dużo łatwiej. Ponadto samoloty desantowe nie są już celami jednostek przeciwlotniczych, co ułatwia nam działanie umiejętności powietrznych.
Podsumowanie
Co tu dużo pisać. Już na pierwszy rzut oka widać, że Patch 2.0 wprowadza wiele zmian do rozgrywki. Twórcy przemodelowani wiele elementów składowych Company of Heroes 3, starając się stworzyć rozgrywkę bardziej przyjazną dla graczy. Widać, że Relic stara się wsłuchiwać w głos społeczności, która urosła na przestrzeni tych wszystkich lat. Po wprowadzonych zmianach rozgrywka stara się być bardziej dynamiczna, przejrzysta i różnicowana.
Czy to sprawi, że gracze, którzy początkowo odbili się od tej gry te dwa lata temu, powrócą? Mam nadzieję, że tak. Company of Heroes 3 to kawał naprawdę dobrej strategii. Dajcie tej grze szansę. A jeśli nie przypasuje wam kampania singleplayer, zawsze możecie spróbować swoich sił w multi. Bo o to właśnie chodzi, czyż nie? Żeby próbować.