Previous slide
Next slide

Świat mitów. Gilgamesz – recenzja komiksów. W pogoni za sensem życia.

Król miasta Uruk, Gilgamesz, rządzi swoim ludem twardą ręką, co powoduje wielkie niezadowolenie wśród jego poddanych. Zmęczeni i przerażeni ludzie proszę bogów o wsparcie, a Ci odpowiadają. Czy ich pomoc nie okaże się przekleństwem dla uciśnionych? 

Podziel się ze znajomymi:

U źródeł

Mit o Gilgameszu narodził się w okolicach trzeciego tysiąclecia p.n.e. Został on spisany na glinianych tabliczkach, w języku akadyjskim, który udało się rozszyfrować dopiero na początku XIX wieku. Dzieło do naszych czasów nie przetrwało kompletne, ale te części, które udało się odczytać, pozwalają nam poznać główny wątek opowiadania, jego sens i wymowę. Najprawdopodobniej Gilgamesz był prawdziwą postacią (w przeciwieństwie do Heraklesa czy Odyseusza), a miasto rządzone przez niego, Uruk, leżało niedaleko zatoki perskiej, na terenie dzisiejszego Iraku.

Uwaga! Jeśli chcesz bezspojlerowo przeczytać tę recenzję, przejdź od razu do Aktu IV. 

REKLAMA

Akt I - początek przyjaźni

Epos opowiada nam o Gilgameszu, królu, który swoimi rządami ciemięży lud miasta Uruk. Wykrada on młodych chłopców i dziewczęta z domów w mieście, robiąc z nich swoich niewolników. Jego chutliwość i burzliwy charakter sprawiają, że ludzie zaczynają spiskować przeciw niemu, i proszą bogów o pomoc. Oni, widząc rosnącą potęgę Gilgamesza, dodatkowo zmotywowani przez prośby jego ludu, tworzą z gliny Enkidu, człowieka na podobieństwo króla. Żyje on pośród dzikich terenów wraz ze zwierzętami, aż zostaje dostrzeżony przez pasterza, który zanosi wiadomość o nim władcy. Ten, po usłyszeniu opowieści, wysyła po niego swoją najlepszą kurtyzanę, w celu usidlenia go i przyprowadzenia na dwór królewski. Kobieta wywiązuje się ze swojego zadania połowicznie, gdyż podczas drogi do Gilgamesza, Enkidu dowiaduje się od jego ludu, jakim jest on złym władcą. Z uwagi, że porywczość Enkidu jest równa królewskiej, po przybyciu do Uruk dochodzi pomiędzy nimi do krwawej bitwy. Ich potyczka trwa wiele godzin, podczas których zniszczeniu ulega część miasta, lecz ostatecznie nasi bohaterowie podają sobie dłonie i godzą się, zostając przyjaciółmi. Od tej chwili będą razem podążali ku chwale i sławie, co będzie w niesmak bogom. 

Akt II – Braterska miłość

Obydwoje chcą zapisać się na kartach historii, więc aby to zrobić, muszą dokonać rzeczy wręcz niemożliwych. W tamtych czasach drewno stanowiło wyjątkowo cenny materiał, potrzebny do codziennego użytku. Bohaterowie udają się więc do lasu cedrowego, na którego straży stał przerażający potwór Humbaba, posiadający magiczne moce. Po zaciętej bitwie udaje im się odrąbać głowę potworowi i przejąć las, a ścięte drzewa spławiają w dół rzeki Eufat do Uruk. Wracają następnie do miasta, w której chwale nie posiadał wcześniej żaden śmiertelnik. Ich zwycięstwo nie uchodzi również uwadze Bogom, w szczególności Bogini Isztar, która pragnie uczynić z Gilgamesza swojego kochanka. Król jednak odmawia jej, gdyż wie, że jest ona niezdolna do kochania. Rozwścieczona Isztar prosi Boga ojca Anu o zesłanie na ziemię Niebiańskiego byka, który ma pokonać Enkidu i Gilgamesza. Mimo strachu przez potworną bestią, przy pomocy sztyletu udaje im się pokonać niebiańskiego stwora. Bogowie są rozwścieczeni, gdyż nasi bohaterowie uśmiercili dwóch ich czempionów. Gilgamesz i Enkidu pogrążają się w chwale i splendorze, nieświadomi całej serii nieszczęść, które na nich spłyną. 

Akt III – Sens życia

Po pokonaniu wszelkich przeciwności losu zesłanych im przez bogów nasi bohaterowie udają się na zasłużony odpoczynek, biesiadując i ciesząc się życiem. Sielanka nie trwa jednak długo, gdyż Enkidu nawiedzają wizje, w których widzi naradę bogów, na której zapadają decyzje jak ukarać naszych nieustraszonych za ich butę i arogancję. Decyzją ich, życie zaczyna powoli uchodzić z Enkidu, na którego zesłali oni śmiertelną chorobę. Gilgamesz opiekuje się swoim najlepszym przyjacielem, lecz i on jest bezsilny wobec decyzji bogów. Enkidu umiera w jego objęciach. Nasz król jest zdruzgotany utratą najbliższej mu osoby i podważa wszystko, co dotychczas osiągnął. Sława, splendor i uciechy cielesne nie mają już dla niego żadnego znaczenia. Udaje się on w wędrówkę, gdyż doszły do niego słuchy, że Untapisztimem, nadmędrzec zna sekret nieśmiertelności. Nasz bohater po wyczerpującej wędrówce pełnej niebezpieczeństw w końcu dociera do celu, spotyka się z człowiekiem dzięki któremu, ma nadzieję, posiądzie sekret życia wiecznego. Niestety, Untapisztim wyprowadza go z błędu, tłumacząć, że tylko on posiadł ten dar od bogów i nikt spośród ludzi nie dostąpi już nigdy tego zaszczytu. Zasmucony król załamuje się, pojmując, że jego trud był daremny. Widząc to, żona Untapisztima (która również posiadała dar nieśmiertelności) prosi swojego męża, aby chociaż w minimalnym stopniu pomógł naszemu królowi, który przebył pół świata, aby dotrzeć do nich. Zdradza on Gilgameszowi, gdzie może odnaleźć magiczne ziele młodości, które pozwoli mu zachować młodzieńczą siłę i wigor. Niestety, w drodze powrotnej nasz bohater traci zioło, które zostaje mu wykradzione przez węża. Gilgamesz akceptuje swój los, wraca do miasta Uruk i godzi się z myślą, że na końcu jego żywota czeka śmierć i nic ani nikt nie jest go w stanie z niej wybawić. 

Akt IV - Szata śmierci

Twórcy Gilgamesza, jak w przypadku innych pozycji z serii Świat Mitów, graficznie stanęli na wysokości zadania. Wraz z bohaterem przemierzali niezmierzone pustynne tereny, bujne lasy i monumentalne miasta. Kolorystyka komiksów jest identyczna z Edypem, czyli wyjątkowo barwna i przyciągająca wzrok. Tempo akcji przyjemnie prowadzi nas poprzez strony opowieści, pozwalając zanurzyć się w tym jakże bogatym świecie. Bawiłem się wyjątkowo przyjemnie podczas czytania. 

Gilgamesz podczas swojej przygody przechodzi wewnętrzną przemianę. Od zuchwałego, chutliwego człowieka, który pragnie sławy i splendoru dochodzi do miejsca, w którym zaczyna rozumieć nieuchronność śmierci. To właśnie ona czeka każdego z nas. Jest ona (śmierć) ostatecznym rozwiązaniem i pogoń za sławą, i nieśmiertelnością bywa bardzo złudna. Ponadczasowość tego dzieła jest przejmująca i pozwala nam wraz z bohaterem przejść tę przemianę. Szacuje się, że to właśnie ten epos miał niemały wpływ na mitologię grecką (Deaukalion i Pyrra), jak i na Biblię (Arka Noego) z uwagi właśnie na swoją uniwersalność i prostotę przekazu. 

Śmierć jest nieuniknioną częścią naszego życia. Człowiek całe życie skupia się na osiągnięciu jak największej ilości rzeczy, zbicia majątku, uciechach cielesnych zapominając, że dla śmierci wszyscy jesteśmy równi i na końcu naszej wyboistej drogi czeka ona na nas. Niewzruszona na nasze prośby, zabierze nas na drugi świat, a wszystko, co cielesne zostawimy na ziemi. Gdy człowiek zrozumie, że życie jest nierozerwalnie połączone ze śmiercią, odnajdzie swój wewnętrzny spokój. 

Czy polecam zapoznanie się z mitem? Jak najbardziej! Dzięki obcowaniu z nim możemy zadać sobie fundamentalne pytania w odniesieniu do naszego życia, jak i znaleźć na nie odpowiedzi. 

Dziękujemy wydawnictwu Egmont Polska za udostępnienie egzemplarza komiksu.

Galeria:

Podziel się ze znajomymi:

Udostępniam
Udostępniam
Udostępniam

O NAS:

Chcesz być na bieżąco, a nawet wiedzieć więcej o grach, komiksach, serialach lub filmach? GraPodPada.pl jest miejscem, gdzie znajdziesz informacje tworzone przez pasjonatów dla… graczy, czytaczy i oglądaczy ! Reprezentujemy różne opinie, patrząc na popkulturę z wielu perspektyw! Dlatego codziennie spodziewaj się treści wysokiej jakości i odnajduj interesujące Cię recenzje i informacje. Grasz w to? GraPodPada.pl to miejsce dla Ciebie… to miejsce dla każdego gracza.

Masz Pytania? Skontaktuj się z nami: kontakt@grapodpada.pl