REKLAMA

Cozy Games – Przytulne gry na zimę – Felieton pod Pada

Katarzyna Oziewicz

Opublikowano: 2 stycznia 2025

Spis treści

Skoro już grudzień za nami to czas na kolejny przegląd przytulnych gier, w tym wypadku w wydaniu zimowym. Nie ma to jak usiąść pod kocem z ciepłą herbatką i padem w łapkach, aby zwiedzać wirtualne krainy. Jestem fanką wybierania gier o klimacie pasującym do danej pory roku, choć i od tej reguły czasem robię wyjątki — w moim zestawieniu znajdziecie zarówno tytuły przywodzące mroźne krainy, jak i te pozwalające, choć na chwilę oderwać się i poczuć jak na wakacjach w tropikach. Zapraszam więc do drugiej części mojego zestawienia wybranych gier.

 

GRY ZIMOWE

 

Syberia (seria)

 

Jedna z moich ukochanych serii, z którą spędziłam wiele wieczorów podczas ferii zimowych w czasach szkoły. Ze względu na duży sentyment nie będę najbardziej obiektywna, ale uważam, że to genialne przygodówki point-and-click stworzone przez francuskie studio Microids, zmuszające do kombinowania i nie zawsze mające najbardziej oczywiste rozwiązania. W pierwszych trzech odsłonach serii wcielamy się w niezłomną prawniczkę Kate Walker, która przybywa z Ameryki do Europy, aby znaleźć spadkobiercę i rozwiązać sprawę spadkową wielkiej firmy produkującej automaty (czyli wyjątkowe urządzenia oparte na mechanice i cylindrach, bez najmniejszej ilości współcześnie nam znanej elektroniki). Pozornie nieskomplikowana sprawa okazuje się pełną zawiłości przygodą podążającą śladami genialnego, acz specyficznego wynalazcy, który zniknął w nieznanych okolicznościach. Wraz z główną bohaterką przemierzamy Europę w poszukiwaniu kolejnych śladów i wskazówek mogących przybliżyć nas do celu. Steampunkowy klimat i interesujące lokacje, będące odwzorowaniem wizji twórcy gry Benoita Sokal’a stanowią interesujące tło akcji dziejących się wydarzeń. Przedstawiona historia rozwija się w umiarkowanym tempie, a bohaterowie sprawiają, że chcemy do nich wracać i poznawać ciąg dalszy ich historii.

REKLAMA

 

Seria Syberia składa się z 4 części:

 

Syberia I

 

Syberia II

 

Syberia III

 

Syberia: The World Before

 

 

 

Recenzja Syberia: The World Before od naszej redakcyjnej koleżanki:

Syberia: The World Before – recenzja gry. Powrót, na który czekaliśmy.

Spirit of the North

 

Moim skromnym zdaniem najbardziej urocza gra z całego zestawienia. Inspirowana krajobrazem Islandii produkcja pozwala na wcielenie się w rolę lisa podążającego za tytułowym duchem północy w kierunku zorzy polarnej. Nie uświadczycie w tej produkcji przemocy, rozbudowanej fabuły czy dialogów, natomiast nacieszycie się pięknymi widokami i muzyką oraz z radością będziecie przemierzać kolejne lokacje nawiązujące do naturalnych krajobrazów Islandii. Nie zabrakło w tej produkcji również odrobiny magii, dzięki której nasz lisek będzie mógł pomagać duszom mnichów, odkrywać ukryte przejścia i aktywować magiczne głazy.

 

Czas gry: ok.10h

 

 

Clockwork Tales of Glass and Ink

 

Jako kolejną pozycję w moim zestawieniu wybrałam grę polskiego studia Artifex Mundi. Jest to tytuł z gatunku HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure), czyli gra z zagadkami i sekwencjami polegającymi na szukaniu przedmiotów ukrytych na misternie skonstruowanych planszach.  W przygodzie tej wcielamy się w Pannę Glass, której zadaniem jest rozwikłanie szpiegowskiej tajemnicy i podróż śladami zaginionego Doktora Inka. Na drodze naszej bohaterce stają jednak mechaniczni przeciwnicy i złowieszczy generał, których plany musimy udaremnić oraz odkryć przyczynę tajemniczych trzęsień ziemi. Steampunkowy klimat gry, zagadki o raczej niezbyt skomplikowanym poziomie trudności oraz piękne ilustracje tworzą przyjemną, relaksującą grę na jeden wieczór.

 

Czas gry: ok. 4h

 

GRY NIE-ZIMOWE

 

Call of the Sea

 

Jeśli mowa o wakacjach i tropikach to w moim zestawieniu nie mogło zabraknąć Call of the Sea. Jest to opowieść inspirowana twórczością H.P. Lovecrafta i mitologią Cthullu – stanowi ona łagodne i przyjemne wprowadzeniem do tego uniwersum. Liniowa i spokojna rozgrywka pozwala się zrelaksować i cieszyć pięknem wyspy. Jest to historia polegająca na eksploracji wyspy śladami zaginionej załogi statku oraz zagadkach opartych na elementach znajdujących się na danym obszarze. Gra podzielona jest na kilka rozdziałów, z których każdy odkrywa kolejny fragment historii łączącej się z niejasną przeszłością przodków bohaterki imieniem Norah. Kobieta cierpi na nieznaną chorobę, objawiającą się pojawianiem plam na dłoniach, której źródło próbuje odkryć mąż kobiety. W tym celu wybiera się on razem z wynajętą załogą statku na opuszczoną rajską wyspę. Wszelki ślad po nim ginie, a zrozpaczona żona wyrusza w nieznane na poszukiwania zaginionego mężczyzny. W opowieści występują liczne nawiązania do najbardziej znanych opowiadań lovecraftowskiego uniwersum.

 

Disclaimer: Choć grę zakwalifikowałam jako przytulną, ma ona kilka momentów, które mogą być bardziej stresujące.

 

Czas gry: ok. 10h

 

Strange Horticulture

 

W tej grze indie wcielamy się w nową właścicielkę sklepu zielarskiego w ponurej wiosce Undermere. Naszym zadaniem jest odkrywanie i hodowla nowych gatunków roślin, realizowanie licznych zamówień od okolicznych mieszkańców, a także poznawanie tajemnic mieszkańców licznie odwiedzających nasz sklepik.

 

Czas gry: ok. 10h

 

 

Garden Life: A Cozy Simulator

 

Jak nazwa wskazuje, jest to symulator, w którym jesteśmy nowym ogrodnikiem pracującym dla społecznego ogrodu. Naszym zadaniem jest uporządkowanie go, urządzenie, a co najważniejsze – sadzenie i opieka nad roślinami oraz przygotowywanie zleconych zamówień na kwiaty, bukiety i dekoracje, dzięki czemu wspieramy inicjatywy lokalnej społeczności. Na pochwałę zasługuje absolutnie fantastyczna i klimatyczna oprawa wizualna, pozwalająca poczuć się niczym w prawdziwym ogrodzie, a tryb fotograficzny umożliwi nam uchwycenie między innymi naszej aranżacji terenu.

 

Czas gry: ok. 15+h

 

 

Child of Light

 

Child of Light to połączenie platformera z turową walką, w którym wcielamy się w księżniczkę Aurorę, która po śmierci przeniosła się do tajemniczej krainy Lemuria. Jej celem jest odnaleźć drogę do domu, jednak napotka ona wiele przeszkód pod postacią zagadek i przeciwników. Gra przebiega w spokojnym tempie, a walki turowe nie stanowią zbyt dużego wyzwania, pozwalając się skoncentrować na pięknych grafikach i ręcznie rysowanych tłach.

 

Czas gry: ok. 15 h

 

 

Kolejna część zestawienia wkrótce… 🙂

 

Katarzyna Oziewicz

Studentka farmacji i grafiki. Pasjonatka gier (na pececie), fantastyki, szeroko pojętej popkultury oraz sztuki. Miłośniczka wiedźmińskiego uniwersum i gier indie (ale z grami AAA też się lubię). Nałogowo pochłaniam książki i piję hektolitry kawy 😊.

REKLAMA

Rekomendowane artykuły

Indiana Jones i Wielki Krąg – Recenzja gry – Chcę zwiedzić z Tobą świat, Strambo!

Indiana Jones i Wielki Krąg – Recenzja gry – Chcę zwiedzić z Tobą świat, Strambo!

Tobla – Divine Path – recenzja – Pokonana przez sarkastyczną boginię Toblę i prawa fizyki

Tobla – Divine Path – recenzja – Pokonana przez sarkastyczną boginię Toblę i prawa fizyki

Zastanawiasz się jaką konsolę do grania wybrać? Zobacz ten przewodnik

Zastanawiasz się jaką konsolę do grania wybrać? Zobacz ten przewodnik

To the Moon – recenzja gry. W ciemnym domu, po kryjomu, ocieramy łzy

To the Moon – recenzja gry. W ciemnym domu, po kryjomu, ocieramy łzy

„Metro Awakening” – recenzja gry. Czy to najlepszy tytuł VR w tym roku?

„Metro Awakening” – recenzja gry. Czy to najlepszy tytuł VR w tym roku?

„Totally Spies! – Cyber Mission” – recenzja gry. Odlotowe wykorzystanie nostalgii w niecnych celach

„Totally Spies! – Cyber Mission” – recenzja gry. Odlotowe wykorzystanie nostalgii w niecnych celach