REKLAMA

Japońskie firmy żądają zaprzestania nieautoryzowanego szkolenia Sora 2

Kamil Wandzel

Opublikowano: 3 listopada 2025

Spis treści

Organizacja Content Overseas Distribution Association (CODA), reprezentująca kluczowe japońskie firmy z branży gier oraz filmu – m.in. Bandai Namco Entertainment, Square Enix i Studio Ghibli. Oficjalnie zażądała od OpenAI natychmiastowego wstrzymania wykorzystywania ich materiałów w procesie szkolenia modelu Sora 2.

Własność intelektualna

W przesłanym 28 października piśmie CODA wskazuje, że znaczna część generowanych przez Sora 2 treści „blisko przypomina japońskie materiały lub obrazy”. Co zdaniem organizacji wynika z użycia japońskich treści jako danych szkoleniowych. Organizacja podkreśla, że w świetle japońskiego prawa autorskiego wykorzystanie dzieł chronionych wymaga wcześniejszej zgody. System polegający na możliwości „wypisania się” (opt-out) nie zwalnia z odpowiedzialności. „Nie istnieje system, który pozwala uniknąć odpowiedzialności za naruszenie poprzez późniejsze sprzeciwy” – czytamy w komunikacie.

CODA wysuwa dwa konkretne żądania: aby OpenAI zaprzestało używania materiałów swoich członków do szkolenia Sora 2 bez ich zgody, oraz aby firma „szczerze odpowiedziała” na wszelkie roszczenia i zapytania dotyczące możliwych naruszeń praw autorskich w kontekście wyjść generowanych przez model.

REKLAMA

Do tej pory OpenAI nie opublikowało formalnej odpowiedzi na pismo CODA. Firma wcześniej podkreśliła, że planuje wprowadzić bardziej szczegółowe mechanizmy kontroli treści oraz współdzielenia przychodów z prawodawcami. Tymczasem japoński rząd, na czele z Ministrem Stanu ds. Własności Intelektualnej i Strategii AI, Minoru Kiuchi, oraz Ministrem Cyfryzacji, Masaaki Taira, również zaapelował o powstrzymanie naruszeń praw własności intelektualnej. Określając anime i mangę jako „niezastąpione skarby kultury Japonii”.

Sytuacja stawia pod znakiem zapytania standardy wykorzystywania treści chronionych prawem autorskim w szkoleniu modeli generatywnej sztucznej inteligencji. Japońska branża rozrywki wyraźnie daje sygnał, że oczekuje odpowiedzialnego podejścia i egzekwowania swoich praw z pełną mocą. Również w odniesieniu do ambitnych technologii, takich jak Sora 2.

Źródło: GamesRadar

Kamil Wandzel

Jako dziecko jadłem kamienie stąd moja miłość do krasnoludów, patrząc na żelazny tron, czekam na powrót króla, a wyglądając za okno, odruchowo rzucam na percepcję. To cały ja, lubię uciekać w światy pełne magii, czy to na kartach książek, czy za pomocą konsoli (mam zielone serce!) i robię to zawsze, kiedy mam wolną chwilę. A i pamiętajcie... KRASNOLUDEM SIĘ NIE RZUCA!

REKLAMA

Rekomendowane artykuły

Pillars of Eternity kay art

Pillars of Eternity otrzymuje niespodziewaną aktualizację

Pillars of Eternity otrzymuje niespodziewaną aktualizację

Powrót Johnny Silverhand w Cyberpunk 2?

Powrót Johnny Silverhand w Cyberpunk 2?
GTA 6 key art

seria Grand Theft Auto pozostaje w USA

seria Grand Theft Auto pozostaje w USA

Odpowiedź na krytykę serialu Wiedźmin

Odpowiedź na krytykę serialu Wiedźmin

„Stranger Things 5: twórcy obiecują odpowiedź

„Stranger Things 5: twórcy obiecują odpowiedź

Netflix rozważa przejęcie Warner Bros. Discovery

Netflix rozważa przejęcie Warner Bros. Discovery