Previous slide
Next slide

Natura Śródziemia — recenzja książki. Czy Aragorn nosił brodę?

Jeśli po obejrzeniu po przeczytaniu Władcy Pierścieni lub obejrzeniu filmowych adaptacji tego tytułu w twojej głowie pojawiła się chęć poznania tajemnic uniwersum Śródziemia to Natura Śródziemia pozycją właśnie dla Ciebie. Może należysz do osób, które uwielbiają scenę łańcuchowego rozpalania stosów między Gondorem a Rohanem. W tym przypadku w najnowszym dziele sygnowanym nazwiskiem Tolkiena również znajdziesz coś dla siebie.

Niecałe dwa miesiące po premierze poprzedniej książki autorstwa J.R.R. Tolkiena wydawnictwo Zysk i Spółka wypuściło na rynek pierwsze polskie tłumaczenie Natury Śródziemia.  Tym razem teksty zebrane przez Christophera teksty opisujące zarówno przyrodę, jak i naturę filozoficzną wykreowanego świata, odcyfrował, zredagował i opatrzył komentarzem amerykański badacz Carl F. Hostetter.

Natura Śródziemia — recenzja książki. Czy Aragorn nosił brodę?

Kto miał brodę, a kto nie

Dzieło zostało podzielone na trzy główne części opiewające wiele aspektów Śródziemia. W pierwszej z nich przeczytać można chociażby o nieśmiertelności elfów i ich spojrzeniu na przemijające lata oraz odmiennym tempie starzenia tej długowiecznej rasy. Kolejna rozprawia z kolei o wyglądzie i cechach poszczególnych ras, również o tym, które z nich obfitowały w zarost, a które wręcz przeciwnie (co jak się okazuje, nie jest prostym tematem).  Z tego fragmentu dowiedzieć się można również o działaniu swego rodzaju elfickiej telepatii, którą ujrzeć można było w filmowych adaptacjach od Petera Jacksona, chociażby w scenach, w których Galadriela rozmawiała z Gandalfem mimo dzielącej ich odległości.

Dodatkowo pojawiają się tam również informacje o przyjmowaniu cielesnych postaci przez Valarów i Majarów (do drugiej grupy należeli m.in. Sauron, Saruman czy Gandalf), przeznaczeniu oraz śmierci. Ciekawym aspektem, który poruszony został przez Tolkiena, jest rozprawa na temat możliwości reinkarnacji wśród elfów. Ostatni fragment natomiast obejmuje tematykę geografii, ekonomii, zasad rolnictwa i hodowli w stworzonym uniwersum, światła i ciemności, a nawet pieczenie lembasów – chleba podróżnych, który Drużyna Pierścienia otrzymała opuszczając królestwo Galadrieli. Oprócz głównych trzech części autor na końcu tomu umieścił dwa dodatki. Pierwszy z nich przedstawia rozważania Tolkiena na tematy teologiczno-metafizyczne, drugi natomiast to indeks oraz słowniczek elfickich słów.

W przeciwieństwie do Historii Śródziemia jest to pozycja skierowana także do osób, których kontakt z dziełami Profesora był znikomy. Zwykłego czytelnika zainteresować może na przykład wspomniany wcześniej wygląd poszczególnych postaci bądź też akapity stanowiące uzupełnienie informacji o postaciach i wydarzeniach z Władcy Pierścieni. Zagorzałego fana przyciągnie natomiast terminologia w języku Quenya (jeden z wielu stworzonych przez Tolkiena) oraz aspekty teologiczne i metafizyczne Śródziemia. Ponadto w książce znajduje się wiele informacji o przyrodzie Numenoru, które porównać można ze światem wykreowanym w serialu przez ekipę od Amazon Studios. Fani trylogii Tolkiena poczytać mogą natomiast o rzekach oraz wzgórzach sygnalizacyjnych pomiędzy Gondorem a Rohanem.

Pięknie wydanie

Natura Śródziemia stanowi swego rodzaju kompendium świata stworzone przez samego autora. Dzięki tej skarbnicy wiedzy spisanej na papierze możemy metaforycznie zajrzeć przez ramię i dostrzec jego wahania i ilość pracy włożonej w wykreowanie tak obszernego uniwersum. Książka jest napisana charakterystycznym dla Tolkiena obrazowy, ale jednocześnie intrygującym językiem, a elementy komentarza redaktorskiego ograniczone są do minimum. Ponadto wiele fragmentów w niej zawartych po raz pierwszy ujrzało światło dzienne. Za tłumaczenie tego tytułu odpowiadał w całości Ryszard „Galadhorn” Derdziński, słynący w środowisku polskich fanów Tolkiena z badań nad genealogią autora jednego z największych dzieł high fantasy.

Do zdecydowanych zalet można zaliczyć wydanie książki w twardej okładce wraz z grubą matową obwolutą. Na obu wykorzystano obraz Teda Nasmitha Światło Valinoru, o którego powstaniu przeczytać można w pierwszej części Księdze Zaginionych Opowieści. Tak samo, jak w tamtym tomie, postawiono na wykorzystanie kremowego papieru o nieco podwyższonej gramaturze, co oddala obawy czytelników o łatwe uszkodzenie kartek.

Skarbnica wiedzy o Śródziemiu

Nie jest to porywająca powieść pełna akcji, a zbiór dobrze uporządkowanych opisów,  notatek i dywagacji, dotyczących Śródziemia, które wyszły spod pióra Profesora. Jednakże mniejsza objętość komentarzy redaktorskich sprawiła, iż ten tytuł czyta mi się znacznie przyjemniej od pierwszego tomu Historii Śródziemia. Co ciekawe niektóre z rozdziałów nie korelują całkowicie z treściami zawartymi w Silimarilionie, co spowodowane jest tym, że sam autor do swoich ostatnich dni starał się coraz lepiej zrozumieć obszerne uniwersum, nieustannie doprecyzowując poszczególne aspekty i zgłębiając niektóre z tematów. Natura jest dziełem wybitnym, pomagającym zrozumieć skomplikowany świat Śródziemia, nadającym mu jeszcze więcej sensu oraz porządkującym jego kolejne fragmenty. Jej podział na krótkie rozdziały, spowodowany obszerną tematyką jednocześnie ułatwia oderwanie się od lektury, gdy wzywają nas inne obowiązki lub gdy zaczyna wypełniać nas senność. Zdecydowanie polecam to dzieło zarówno osobom, które przeczytały Władcę Pierścieni i czują wewnętrzną potrzebę przeczytania kolejnej książki, jak i fanom, którzy mimo pochłonięcia wielu książek Tolkiena podzielają uczucie niedosytu.

Podziel się ze znajomymi:

Udostępniam
Udostępniam
Udostępniam

O NAS:

Chcesz być na bieżąco, a nawet wiedzieć więcej o grach, komiksach, serialach lub filmach? GraPodPada.pl jest miejscem, gdzie znajdziesz informacje tworzone przez pasjonatów dla… graczy, czytaczy i oglądaczy ! Reprezentujemy różne opinie, patrząc na popkulturę z wielu perspektyw! Dlatego codziennie spodziewaj się treści wysokiej jakości i odnajduj interesujące Cię recenzje i informacje. Grasz w to? GraPodPada.pl to miejsce dla Ciebie… to miejsce dla każdego gracza.

Masz Pytania? Skontaktuj się z nami: kontakt@grapodpada.pl