Trans w jaki wpadamy po zagłębieniu się w fabułę bądź dynamikę rozgrywki często zakłada nam przysłowiowe klapki na oczy. Zwracamy zdecydowanie mniejszą uwagę na różnego rodzaju detale jak i dodatkowe elementy wirtualnego świata. Zaliczyć do nich możemy chociażby reklamy znanych marek często dyskretnie promujące się za pomocą różnorakich technik. Działania te za sprawą swojej skuteczności przyciągają z roku na rok uwagę coraz to większego grona zainteresowanych firm szukających potencjalnego zysku we wspomnianym In-game advertising. Czy rzeczywiście jest to takie opłacalne?
Aktualnie, w światowej popkulturze szeroko pojmowany gaming uchodzi za wyznacznik rozrywki współczesnych pokoleń, jednocześnie dzierżąc miano jednego z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarczych na świecie. Dynamiczny progres wspomnianej gałęzi sprawił, iż oprócz całej masy nowych użytkowników przybyło również wiele firm, które w wirtualnej rzeczywistości postanowiły się dyskretnie promować. Reklama aktualnie jest formą zauważalną, występującą tak naprawdę w każdych formach masowego przekazu, zaczynając od tradycyjnych takich jak radio czy telewizja, a kończąc na elektronicznych takich jak rozgrywki sieciowe. In-game advertising swój sukces zawdzięcza przede wszystkim umiejętnemu łączeniu wymiarów rzeczywistości (fizycznego z wirtualnym). Doprowadziły do tego kreatywne działania popularyzacyjne idealnie komponujące się z nowoczesną technologią.
O skuteczności tej formy komunikacji decydują różnego rodzaju detale, zwłaszcza umiejętności bezpośredniego dotarcia do podświadomości oraz zwrócenia na siebie uwagi w tej materii okazują się kluczowe. Ponadto, ważnym elementem koncepcji jest konkretna obietnica skierowana do społeczeństwa oraz chwytliwość przekazu, który powinien zapadać w pamięci na dłużej. Co zatem sprawia, że to właśnie wirtualny świat gier wideo cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony reklamodawców? Otóż w przypadku ogłoszeń telewizyjnych, bądź radiowych, odbiorcy mogą chcieć wysłuchać przekazu do końca lub pod wpływem negatywnych emocji przełączyć na inny kanał. W przypadku gier konsolowo-pecetowych takiej możliwości nie ma, przez co odbiorca jest zmuszony do obejrzenia i wysłuchania wszystkiego – łącznie z reklamami.
Geneza zamieszczania ogłoszeń marketingowych w wirtualnych światach, sięga przełomu lat 70’ i 80’ XX wieku kiedy to powstała pierwsza w historii produkcja stricte wytworzona na potrzeby promocyjne. Była to galaktyczna gra firmy Atari, w której statki kosmiczne zastąpiono literami tworzącymi w odpowiedniej konfiguracji napis: PEPSI. Tytuł nie odniósł żadnego sukcesu, czego powodem był fakt, iż nigdy nie trafił w ręce przeciętnego użytkownika. Zaledwie sto wydanych egzemplarzy było wykorzystane jako forma załącznika do skonkretyzowanych produktów, wysyłanych paradoksalnie do wybranych pracowników konkurencyjnej firmy Coca Cola. W 1991 roku na rynek wypuszczona platformówkę zręcznościową o nazwie James Pond 2. Produkcja została zapamiętana niekoniecznie pod kątem grywalności, czy całkiem dobrej jak na tamte czasy grafiki, lecz za sprawą dołączania wewnętrznej reklamy batoników Penguin Biscuits. Przekaz polegał na prostym zabiegu dodania znanych pingwinów do wirtualnego świata, które główny bohater napotyka na swojej drodze wraz z pokonywaniem kolejnych poziomów.
Kolejne lata, poza rozwojem technologicznym, przyniosły coraz to bardziej zaawansowane konsole, a co za tym idzie – również nowe sposoby promowania produktów. W 1992 roku na platformy Amiga i Atari wyszła gra Zool, w której zareklamowano popularne lizaki Chupa Chups. Tytuł opierał się na pokonywaniu przeszkód przedstawiających wspomniane słodycze. Początkowo tego typu marketingowe zabiegi szokowały, jednak z czasem okazały się na tyle skuteczne, że coraz więcej firm zaczęło z nich korzystać. Aktualnie treści reklamowe w grach wideo przybierają naprawdę różnorodne formy. Najbardziej powszechny ich podział przedstawia się następująco:
W ostatnich latach powstała również typologia in-game advertising dokonywana ze względu na możliwości kierowania reklamą od momentu wprowadzenia produktu na rynek. Pod tym kątem wyróżnia się:
Reklamy in-game advertising mimo iż są postrzegane jako zjawisko stosunkowo młode zajmują coraz ważniejsze miejsce na rynku reklamowym. Związane jest to nie tylko z roku na rok rosnącą wartością danego rynku, ale przede wszystkim z coraz to większą aprobatą ze strony reklamodawców oraz graczy mających na co dzień do czynienia z tą formą reklamy. Jak wynika z badań przeprowadzonych w 2018 roku przez firmę Newzoo globalny rynek gier już w tamtym okresie przekroczył wartość 135 mld dolarów, stając się zarazem najbardziej dochodową gałęzią branży medialnej. Za dynamicznym rozwojem tego rynku idą olbrzymie pieniądze, które znajdują swoje ujście m.in. w kampaniach reklamowych. Zamieszczanie reklam znanych marek w gamingowej rzeczywistości staje się coraz bardziej powszechne oraz opłacalne. Jednak aby in-game advertising było skuteczne muszą zostać spełnione dwa warunki. Po pierwsze, reklamy w wirtualnych światach należy umieszczać z umiarem, aby nie wywołać efektu przesycenia. Po drugie przekaz musi być adekwatny do otoczenia produkcji idealnie wtapiając się w otoczenie. Dzięki temu wzrasta immersyjność graczy względem gry, a reklamy są odbierane jako pozytywny aspekt realizmu rozgrywki. Według mnie mimo, iż opisany segment plasuje się w marketingowej czołówce, to jednak jego rozwój nie osiągnął swojego najwyższego poziomu. Pokaźny potencjał jakim dysponuje nadal pozostawia pewnego rodzaju rezerwy, które zapewne będą wypełniane w kolejnych latach przynosząc jednocześnie korzyści zarówno graczom, firmom jak i reklamodawcom.
Chcesz być na bieżąco, a nawet wiedzieć więcej o grach, komiksach, serialach lub filmach? GraPodPada.pl jest miejscem, gdzie znajdziesz informacje tworzone przez pasjonatów dla… graczy, czytaczy i oglądaczy ! Reprezentujemy różne opinie, patrząc na popkulturę z wielu perspektyw! Dlatego codziennie spodziewaj się treści wysokiej jakości i odnajduj interesujące Cię recenzje i informacje. Grasz w to? GraPodPada.pl to miejsce dla Ciebie… to miejsce dla każdego gracza.
Masz Pytania? Skontaktuj się z nami: kontakt@grapodpada.pl
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |