Electronic Arts ogłosiło trwałe zakończenie polityki pracy zdalnej, zapowiadając jednocześnie przejście na globalnie ujednolicony model pracy hybrydowej. Decyzja dotyczy wszystkich zespołów w skali międzynarodowej i budzi już kontrowersje wśród pracowników.
Trzy dni w tygodniu w biurze
Nowy model hybrydowy zakłada, że wszyscy pracownicy mieszkający w promieniu 48 km (30 mil) od biura będą musieli spędzać co najmniej trzy dni w tygodniu w lokalnym oddziale EA. Osoby spoza tego promienia zostaną oficjalnie zaklasyfikowane jako zdalne – chyba że ich stanowisko wymaga pracy stacjonarnej lub hybrydowej.
Koniec „Offsite Local” i zatwierdzenia indywidualne
W osobnym e-mailu, Laura Miele, prezes EA Entertainment, doprecyzowała zasady nowej polityki:
Przejście na nowy model nie nastąpi od razu – pracownicy mają otrzymać minimum 12 tygodni uprzedzenia przed jakimikolwiek zmianami.
Model Offsite Local zostanie wygaszony, a zmiany wdrażane będą w ciągu 3 do 24 miesięcy w zależności od lokalizacji.
Każde wyjątki od nowego modelu oraz przyszłe zatrudnienie pracowników zdalnych wymagają osobistej zgody CEO.
Niezadowolenie w zespołach
Według anonimowych źródeł IGN, część pracowników jest zaskoczona i zaniepokojona zmianami. Niektórzy wskazują na konieczność codziennych, wielogodzinnych dojazdów, inni obawiają się o organizację opieki nad dziećmi lub wpływ zmian na zdrowie – kwestie, które do tej pory były rozwiązywane dzięki pracy zdalnej.
Pracownicy zatrudnieni jako zdalni, ale mieszkający poza 48-kilometrowym promieniem, wyrażają niepewność co do przyszłości swoich stanowisk, jeśli nie będą w stanie przeprowadzić się bliżej jednego z biur.
Branża wraca do biur, mimo kontrowersji
Praca zdalna stała się powszechną praktyką w branży gier wideo po wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 roku. Jednak w ostatnich latach wielu dużych wydawców ogłosiło powrót do pracy biurowej, co często wywoływało napięcia i rotacje kadrowe. Firmy takie jak Rockstar Games, Ubisoft czy Activision Blizzard były już wcześniej krytykowane za podobne decyzje.
EA to kolejna korporacja, która w pełni porzuca zdalne zatrudnienie. Warto przypomnieć, że w ostatnich miesiącach firma zwolniła około 300 osób (pisaliśmy o tym tutaj) , a wcześniej 670 stanowisk zostało zlikwidowanych w 2024 roku. W tym roku redukcje objęły m.in. BioWare.