Czym jest Fata Deum?
Jest to tytuł, przez wielu jest uważany za duchowego spadkobiercę Black&White. Dla niewtajemniczonych jest to gra typu god game-wcielamy się we wszechmocny byt, który przy pomocy sił nadprzyrodzonych zarządza swoją krainą. Pierwowzorem tego typu gier jest Populous – Gra stworzona przez Petera Molyneux – przez niektórych nazywanego ojcem tego gatunku gier. Poprosiłem twórców o udzielenie krótkiego wywiadu odnośnie swojej produkcji. Zapraszam do lektury!
Wersja Polska
1. Wielu graczy na całym świecie ucieszyła wiadomość, że ktoś – tyle lat po premierze Black & White – tworzy grę silnie nawiązującą do tego tytułu.
Jak zaczęła się ta historia? W czyjej głowie narodził się pomysł na stworzenie gry?
Pomysł wyszedł ode mnie. Zawsze byłem wielkim fanem gatunku gier o bogach i osobiście bardzo rozczarowany, że ten gatunek praktycznie przestał dostarczać nowe tytuły. Spodobało mi się to wyzwanie i naiwnie pomyślałem: „Zróbmy to!”
Nigdy jednak nie mieliśmy zamiaru tworzyć bezpośredniego klona Black & White ani jego duchowego następcy. Fata Deum czerpie inspiracje z całego gatunku gier o bogach i wprowadza również nowe elementy. Gra została też oczywiście dostosowana do współczesnych realiów. Istnieją oczywiście pewne podobieństwa do Black & White, i naturalnie cieszymy się, gdy gracze czują się jakby wracali do dzieciństwa. Jednocześnie jednak świadomie stawiamy też na różnice i cieszymy się, gdy są one pozytywnie odbierane. Myślę, że unowocześnienie starego przepisu i doprawienie go czymś świeżym może świetnie zadziałać!

2. Od premiery dema w czerwcu 2024 minęło już trochę czasu – jak obecnie wygląda proces produkcji?
Czy planujecie premierę we wczesnym dostępie w 2025 roku, czy macie inne plany?
Pierwsze, co zrobiliśmy, to dokładna analiza opinii po demie. Ponownie otrzymaliśmy ponad tysiąc wypełnionych formularzy z opiniami, a jednocześnie rozmawialiśmy z graczami na forach Steam i Discordzie. Opinie graczy są dla nas najważniejsze i tak samo będzie w fazie wczesnego dostępu. Najczęściej pojawiającymi się tematami były ograniczona swoboda – zwłaszcza podczas budowania – i potrzeba większej liczby fizycznych interakcji. Zajęliśmy się więc ulepszaniem tych elementów, równolegle rozwijając zaplanowane wcześniej komponenty narracyjne, takie jak przerywniki filmowe czy zadania. Obecnie zakończyliśmy już prace nad nowymi funkcjami i skupiamy się wyłącznie na dopracowaniu i eliminacji błędów, aby zapewnić naszej społeczności jak najlepsze doświadczenie już od pierwszego dnia we wczesnym dostępie!
3. Liczba zmian, które wprowadzacie z każdą kolejną wersją dema, robi wrażenie. Jakie są obecnie wasze największe wyzwania produkcyjne?
Bardzo dziękujemy! Tak, naprawdę ciężko pracujemy, żeby przywrócić do życia gatunek gier o bogach!
Jak już wspomnieliśmy: naprawa błędów! Ale to nie jest wyzwanie – to raczej czasochłonne (i nudne) zadanie, które po prostu trzeba wykonać.

4. Gracze z całego świata z ciekawością – a może i z niepokojem – przyglądają się waszemu projektowi. Czy czujecie presję, by stworzyć grę, którą gracze będą wspominać przez lata?
To naprawdę trudny temat. Na początku podchodziliśmy do tego bardzo naiwnie, bez żadnej presji. Ale im więcej uwagi zaczęliśmy przyciągać w trakcie produkcji, tym bardziej zaczęliśmy dostrzegać, że w społeczności pojawiają się bardzo wysokie oczekiwania albo obawy, które przeplatają się z euforią. To z pewnością czasem wywoływało u nas presję. Jesteśmy tylko małym studiem indie i nie jesteśmy w stanie spełnić wszystkich oczekiwań. Równocześnie jednak bardzo intensywnie pracowaliśmy nad Fata Deum, bazując na informacjach zwrotnych od graczy. Niekoniecznie z powodu presji, ale dlatego, że szczerze wierzymy, że tylko tak można stworzyć dobrą grę. Dziś opinie są znacznie bardziej pozytywne niż dwa lata temu, a my jesteśmy dużo mniej zestresowani
Osobiście nie mam ambicji, by Fata Deum przewyższyło Black & White, ale oczywiście bardzo byśmy się cieszyli, gdyby gra została zapamiętana na lata. Trzeba jednak być realistą – po fazie wczesnego dostępu wciąż będzie jeszcze sporo pracy.

5. Czy chciałbyś coś powiedzieć graczom czekającym na waszą grę?
Rzymu nie zbudowano w jeden dzień Słuchamy waszych opinii i ciężko pracujemy, by przywrócić gatunek gier o bogach! Bardzo dziękujemy za wszystkie opinie i cierpliwość – już niedługo zobaczycie Fata Deum we wczesnym dostępie!
Znajdźcie Fate Deum na Steam i wrzućcie go na swoją listę życzeń !
Fata Deum na steam: Kliknij tutaj
Oficjalna strona twórców: Kliknij tutaj
Wersja angielska
- Many players around the world were delighted to hear that someone, so many years after the release of Black&White, was creating a title strongly referring to it. How did this project begin? In whose head did the idea to create it come from?
Oh, the idea came from me. I’ve always been a big fan of the god game genre and personally very disappointed that this genre hardly produces any new titles anymore. I liked the personal challenge and naively thought: Let’s get it out there! But it was never our intention to make a direct Black&White clone or a direct spiritual successor to Black&White. Fata Deum is inspired by all the god games and also brings new elements with it. It has also certainly been adapted to the modern age. There are, of course, certain similarities to Black&White and we are naturally delighted when players find themselves transported back to their childhood. At the same time, however, we are also consciously focusing on differences and are pleased when this is positively received. I think modernizing an old recipe and spicing it up with something new at the same time will certainly taste good!
- Some time has passed since the release of your Demo in June 2024, what does the development process look like currently? Do you plan to release the game in early access in 2025, or are you planning something else?
The first thing we did was analyzing the feedback from the demo. Again, we received more than a thousand completed feedback forms and at the same time talked to players in the Steam forums and on Discord. Player feedback is the most important thing to us, and we will continue to do so in Early Access. Lack of freedom, especially when building, and more physical interactions were the most important topics. We then improved this alongside other planned narrative elements, such as the cutscene and the quests. We have now stopped developing any new features and focus on polishing and bug fixing to provide our community a smooth experience in Early Access from day one!
- The number of changes you introduce with each subsequent demo of the game you release is impressive. What are your biggest production challenges currently?
Thank you very much! Yes, we are working hard to bring back the god game genre!
As just said: bug fixing! But it is not a challenge, it is just a time-intensive (and boring) task, which needs to be done
- Players from all over the world look at your title with curiosity, and probably fear. Do you feel pressure to create a title that players will remember for years?
That really is a difficult topic. In the beginning, we certainly approached it very naively and without any pressure. But the more attention we received during development, the more we realized that there are sometimes very high expectations or concerns in the community, which alternate with euphoria. This certainly put us under pressure at times. We are just a small indie studio and can therefore hardly fulfil all expectations. At the same time, we have also worked very intensively on Fata Deum based on feedback from the community. Not necessarily because of the pressure, but because we firmly believe that this is the only way to create a good game. Today the feedback is much more positive than 2 years ago and we are much less stressed 😊 Personally, I don’t have the ambition to create a title with Fata Deum that must surpass Black&White, but of course we would be very happy if it will be remembered for years. But you have to be realistic, we will certainly still need some time after Early Access.
- Is there anything you would like to say to players waiting for your title?
Rome wasn’t built in a day ! We are listening to your feedback and work hard to bring the god game genre back!
We thank you so much for all you feedback and your patience and sooner than later you will be able to see Fata Deum releasing in Early Access!
Wishlist Fata Deum on Steam! : Click Here
Fata Deum Official Page : Click Here