Po niedawnych zwolnieniach w dziale Xboxa, współtwórca gier Dishonored i Prey, Raphael Colantonio, ostro skrytykował usługę Game Pass. Colantonio, który był założycielem Arkane Studios (obecnie należącego do Microsoftu), nazwał subskrypcyjny model Game Pass „niezrównoważonym”.
Niszczyciel Branży
Na platformach społecznościowych zadał prowokacyjne pytanie: „Dlaczego nikt nie mówi o słoniu w pokoju? Kaszle, kaszle (Game Pass)”.
Poproszony o rozwinięcie swoich myśli, Colantonio — obecnie prowadzący studio WolfEye Studios, które w 2022 roku wydało grę Weird West w dniu premiery na Game Passie — stwierdził:
„Uważam, że Game Pass to niezrównoważony model, który od lat szkodzi branży. Jest sztucznie utrzymywany przy życiu przez 'nieskończone pieniądze’ Microsoftu, ale w końcu rzeczywistość się upomni. Ten model nie może współistnieć z innymi — albo je wyprze, albo sam się załamie”.
Wypowiedź Colantonio wywołała ożywioną dyskusję na temat wpływu Game Pass na branżę. Subskrypcja Microsoftu była wielokrotnie postrzegana skrajnie różnie. Jako zagrożenie dla całej branży, ale też jako szansa dla mniejszych twórców, którzy dzięki niej otrzymują solidne wsparcie finansowe.
Podczas procesu sądowego między Microsoftem a amerykańską Federalną Komisją Handlu (FTC), dotyczącego przejęcia Activision Blizzard. Ówczesny szef PlayStation Jim Ryan twierdził, że wszyscy wydawcy, z którymi rozmawiał, są zgodni. Game Pass jest „destrukcyjny dla wartości” i przynosi Microsoftowi ogromne straty.
Colantonio nie był odosobniony w swojej opinii. Jego słowa poparli inni przedstawiciele branży. W tym były wiceprezes Epic Games ds. rozwoju biznesu oraz Michael Douse, dyrektor wydawniczy w Larian Studios (Baldur’s Gate 3). Douse zauważył, że coraz więcej deweloperów rezygnuje z Game Passa z obawy, co stanie się, gdy „nieskończone pieniądze” się skończą — model subskrypcyjny, jak twierdzi, od początku był ekonomicznie wątpliwy.
Źródło: IGN