Po sukcesie zapowiedzianego remastera Oblivion, gracze zaczęli głośno domagać się odświeżonej wersji pierwszego Fallouta. Jednak według współtwórcy gry, Tima Caina, taki projekt może być niemal niemożliwy do wykonania — zarówno z powodów technicznych, prawnych, jak i projektowych.
„Zniszczyłem każdy egzemplarz kodu źródłowego”
W swoim najnowszym filmie na YouTube, Tim Cain ujawnił, że po odejściu z Interplay zniszczył wszystkie kopie kodu źródłowego Fallouta:
„Poszliśmy tak daleko, że zniszczyłem też wczesne prototypy i biblioteki. Nie jestem nawet w stanie skompilować moich dawnych projektów z tamtego czasu – wszystko odnosi się do bibliotek, których jedyne kopie zniszczyłem razem z Falloutem.”
Jednak nie wszystko zostało stracone – współzałożycielka Interplay, Rebecca Heineman, ujawniła, że posiada snapshoty oryginalnego kodu gry.
Problemy prawne i techniczne
Cain szczegółowo wyjaśnił, co stoi na przeszkodzie przy remasterze:
- Licencje muzyczne: zawarte w latach 90. nie obejmowały przyszłych wersji gry. Ich odnowienie może być kosztowne lub wręcz niemożliwe.
- Cutscenki i filmy: stworzone w formacie własnościowym, który dziś nie jest wspierany. Trzeba by je stworzyć od nowa.
- Narzędzia i środowiska programistyczne: kod kompilowano w oparciu o oprogramowanie, które nie jest już dostępne.
- Błędy gry: niektóre istnieją do dziś, bo naprawa wymagałaby przebudowy sporych fragmentów gry. Modderzy próbowali, ale pełna naprawa to ogrom pracy.
„To już byłaby nowa gra, nie remaster”
Cain zaznaczył, że interfejs użytkownika Fallouta z 1997 roku nie pasuje do dzisiejszych oczekiwań graczy. Uproszczenie go lub przystosowanie do współczesnych standardów oznaczałoby przepisanie wielu systemów:
„Niektóre złożone mechaniki trzeba by było wyciąć lub uprościć. To nie byłby już remaster – to byłaby nowa gra.”
Podsumowanie
Chociaż fani marzą o powrocie do RPG-a, od którego wszystko się zaczęło, twórca ostrzega, że przywrócenie oryginalnego Fallouta to ogromne przedsięwzięcie – nie tylko kosztowne, ale też wymagające niemal pełnej rekonstrukcji gry. Może więc lepszym rozwiązaniem byłoby zainspirowanie się klasykiem przy tworzeniu zupełnie nowej produkcji?
Źródło: Tim Cain / YouTube | Insider-gaming
Źródło grafiki: Interplay / Bethesda