Po klęsce Concord i znakomitym debiucie Astro Bota w 2024 roku, PlayStation zapowiada zmiany w strategii. Firma chce ograniczyć liczbę gier-usług, skupić się na dużych franczyzach i wprowadzić ściślejszy nadzór nad wewnętrznymi studiami.
Testy, testy i jeszcze raz testy
Prezes PlayStation, Hermen Hulst, przyznał, że celem jest minimalizowanie kosztownych porażek. „Nie chcę, żeby zespoły zawsze grały bezpiecznie, ale chciałbym, żebyśmy, gdy poniesiemy porażkę, ponieśli ją szybko i tanio” – podkreślił. Przykład Concord pokazuje skalę problemu: według analityków Sony wydało na grę około 250 mln dolarów, a produkcję zamknięto zaledwie dwa tygodnie po premierze. Wkrótce potem rozwiązano także jej twórców, Firewalk Studios. Tymczasem Astro Bot sprzedał się w nakładzie 2,3 mln egzemplarzy do marca 2025 r., stając się jednym z największych hitów na PS5.
Według Hulsta, wnioski z porażki doprowadziły do wdrożenia „znacznie bardziej rygorystycznych i częstszych testów”. Mają one wychwytywać problemy produkcyjne na wczesnym etapie. Potwierdzają to rozmowy z szefami kilku studiów Sony, którzy wskazują na rosnącą rolę testów grupowych, usprawnioną komunikację i lepsze relacje między kierownictwem. Jak zauważył Jason Connell z Sucker Punch: „Jeśli zmierzamy w kierunku gigantycznej miny, na przykład gdy inne studio tworzy dokładnie tę samą grę, to dobra informacja”.
PlayStation zamierza również ostrożniej podchodzić do gier-usług. Choć firma nadal planuje premierę Marathon od Bungie przed marcem 2026 r., Hulst zaznacza, że priorytetem jest budowanie dużych marek. Przykład Astro Bota pokazuje, że konsekwentnie rozwijana postać może stać się symbolem całej platformy. „Do tworzenia własności intelektualnej podchodzimy bardzo świadomie… rozumiejąc, jak nowy koncept może przekształcić się w kultową franczyzę PlayStation” – powiedział.
W najbliższym czasie gracze mogą spodziewać się premiery Ghost of Yōtei i Lost Soul Aside, zaplanowanych jeszcze na ten rok. Na 2026 rok przewidziano m.in. Marvel Tōkon: Fighting Souls i Saros od Housemarque. W produkcji pozostają także Fairgames, Marvel’s Wolverine czy nowy projekt Naughty Dog – Intergalactic: The Heretic Prophet.
Źródło: IGN