Steven Soderbergh, twórca Ocean’s Eleven, Traffic czy Seks, kłamstwa i kasety wideo powraca z kolejnym filmem. Kimi to połączenie thrillera o rzeczywistości pandemicznej z prawdziwą klasyką gatunku.
KIMI – recenzja filmu – Jak u Hitchcocka.
Na mocy umowy podpisanej z HBO Soderbergh realizuje kolejne projekty na wyłączność dla platformy streamingowej stacji. Po włączeniu Polski w grono krajów, w których można oglądać produkcje Max, my także możemy sięgnąć po najnowsze filmy podpisane przez twórcę. Na mocy kontraktu reżyser nakręcił już Niech gadają z Meryl Streep w roli głównej (dostępne jeszcze na HBO GO) i Bez gwałtownych ruchów – gangsterską opowieść umiejscowioną w Detroit lat 50.
Najnowszy obraz o tytule KIMI to kolejna kameralna historia, w której tle przegląda się nasza rzeczywistość. Bohaterka filmu, Angela to młoda dziewczyna wiodąca z pozoru spokojne i ułożone życie. Jej codzienna rutyna zamyka się w ścianach pięknego loftu, który służy jej za miejsce pracy, ćwiczeń czy odpoczynku. Cierpi na fobię społeczną, która nasiliła się wraz z przeciągającą się pandemią – Soderbergh umieszcza bohaterkę w realiach dobrze znanych każdemu widzowi. Angela zarabia na ulepszaniu tytułowej KIMI, odpowiednika każdego mówiącego SI o krótkim imieniu, możliwym do zrozumienia na całej rozciągłości globu. Kobieta weryfikuje zgłoszenia asystentów głosowych w domach zwykłych ludzi. Gdy urządzenie nie rozumie poleceń właściciela, fragment rozmowy trafia do weryfikatora, który może manualnie wprowadzić zmiany w puli zwrotów rozumianych przez KIMI. Podczas pracy bohaterka natyka się na niepokojące nagranie – jest przekonana, że krzyczącej kobiecie dzieje się krzywda. Postanawia pomóc anonimowemu głosowi i ustalić, czy jej podejrzenia są prawdziwe. Tropem nagrania podążają również ludzie wynajęci do zniszczenia pliku i uciszenia każdego, kto poznał jego treść.
Sprawdź też: „Diuna” – recenzja filmu. Poza horyzonty.
Założenie wyjściowe, które od razu przykuwa do ekranu – element wyróżniający większość filmów Soderbergha –, odkrywa się miarowo i nieśpiesznie. Mieszkanie Angeli, miejsce akcji, ale również jeden z jej bohaterów, można zobaczyć w pełnej okazałości. Od parkietu, wpisującego się w industrialny charakter przestrzeni, po nowoczesne umeblowanie, które łączy dwojaki charakter miejsca pracy i odpoczynku – opowiada o bohaterce więcej niż rozbudowana ekspozycja. Nie sposób w pełni uniknąć klasycznego przedstawienia informacji w filmie opierającym się o formułę gatunku. Tu reżyser ogranicza ją do minimum, przygotowując na kolejne zaskoczenia, które czekają tuż za rogiem.
Zoe Kravitz, znana z roli Seliny Kyle w najnowszym Batmanie, łączy w swoich występach cechy, które pokrywają się z najlepszymi przymiotami w filmografii Sodrerbergha. Aktorka to celebrytka w pełnej krasie – pochodzi z rodziny żyjącej z czerwonych dywanów, sama takich nie unika. Jej transformujące wcielenie w widowisku Matta Reveesa zaświadcza, że, podobnie jak Catwoman, umie wcielić się w różnorakie role. Angela i Selina to osoby z dwóch odległych światów, jednak na swój sposób podobne oraz równie efektywne jako postaci w świecie przedstawionym. Efektowna, osobista wolta bohaterki ma jednak wyraźniejszy dźwięk w Gotham. Angela jest protagonistką mniej absorbującą, zapewne przez tajemniczość, z której powoli odziera ją fabuła. Selina i Bruce Wayne, o charakterach trudnych i niekompatybilnych, razem działają ku uciesze fabuły. Być może porównanie trzygodzinnego widowiska z o połowę krótszym i kameralnym filmem wyda się niepotrzebne, obnaża jednak dwojaki, hollywoodzko-niezależny, charakter pracy Kravitz i Soderbergha.
KIMI odznacza również charakter zapożyczenia ze ściśle rozumianej klasyki kina. Alfred Hitchcock należy w końcu do grupy twórców, których zna niemal każdy. Soderbergh emuluje elementy estetyki reżysera Psychozy, który nie szczędzą widzowi poczucia efektowności. Od pierwszych nut muzyki w kompozycji Cliffa Martineza, pojawia się powidok z uwertur Bernarda Herrmanna, kompozytora muzyki do najbardziej znanych dzieł Hitcha. Opisanie jej jako „orkiestrowej” nie wystarcza, aby oddać charakter kompozycji muzyka, który napisał soundtrack do najwybitniejszych dzieł powstałych między 1941 a 1975 rokiem (Herrmann zadebiutował Obywatelem Kanem, a ostatni raz pracował przy Taksówkarzu). W opozycji do współczesnych dźwięków pod batutą Martineza OST do KIMI jest jednocześnienowy i archaiczny. Ten dualizm objawia się także w zdjęciach, stworzonych cyfrowo, a korzystających ze sztuczek trącących ramotą (przynajmniej wśród filmów stylu zerowego). Tak jak w przypadku mieszkania Angeli, oprócz dialogu to obraz kształtuje rzeczywistość w filmie.
Dualizm w przypadku KIMI to często sprzeczność. Niemniej, zadowalająca, bo odchodzi od utartych, nieryzykanckich schematów. Wśród łatwo dostępnego kina brakuje właśnie filmów środka – punktu stycznego dla znanych twarzy i nieoczywistości. Soderbergh to specjalista od mainstreamowego odkurzania klasyki, za którą pokochaliśmy X muzę. Od lat udowadnia, że geriatria jest czasem żywsza niż księgowość.
GraPodPada.pl to miejsce, gdzie przy jednym stole siedzą konsolowcy, pecetowcy, komiksiarze, serialomaniacy i filmomaniacy. Tworzymy społeczność dla wyjadaczy, jak i niedzielnych graczy, czytaczy i oglądaczy. Jesteśmy tutaj po to, aby podzielić się z Tobą naszymi przemyśleniami, ale również, aby pokazać Ci, że każda opinia ma znaczenie, a wszyscy patrzymy na współczesną popkulturę kompletnie inaczej. Zostań z nami i przekonaj się, że grapodpada.pl to miejsce dla każdego gracza.
Masz Pytania? Skontaktuj się z nami: kontakt@grapodpada.pl
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |