Organizacja Content Overseas Distribution Association (CODA), reprezentująca kluczowe japońskie firmy z branży gier oraz filmu – m.in. Bandai Namco Entertainment, Square Enix i Studio Ghibli. Oficjalnie zażądała od OpenAI natychmiastowego wstrzymania wykorzystywania ich materiałów w procesie szkolenia modelu Sora 2.
Własność intelektualna
W przesłanym 28 października piśmie CODA wskazuje, że znaczna część generowanych przez Sora 2 treści „blisko przypomina japońskie materiały lub obrazy”. Co zdaniem organizacji wynika z użycia japońskich treści jako danych szkoleniowych. Organizacja podkreśla, że w świetle japońskiego prawa autorskiego wykorzystanie dzieł chronionych wymaga wcześniejszej zgody. System polegający na możliwości „wypisania się” (opt-out) nie zwalnia z odpowiedzialności. „Nie istnieje system, który pozwala uniknąć odpowiedzialności za naruszenie poprzez późniejsze sprzeciwy” – czytamy w komunikacie.
CODA wysuwa dwa konkretne żądania: aby OpenAI zaprzestało używania materiałów swoich członków do szkolenia Sora 2 bez ich zgody, oraz aby firma „szczerze odpowiedziała” na wszelkie roszczenia i zapytania dotyczące możliwych naruszeń praw autorskich w kontekście wyjść generowanych przez model.
Do tej pory OpenAI nie opublikowało formalnej odpowiedzi na pismo CODA. Firma wcześniej podkreśliła, że planuje wprowadzić bardziej szczegółowe mechanizmy kontroli treści oraz współdzielenia przychodów z prawodawcami. Tymczasem japoński rząd, na czele z Ministrem Stanu ds. Własności Intelektualnej i Strategii AI, Minoru Kiuchi, oraz Ministrem Cyfryzacji, Masaaki Taira, również zaapelował o powstrzymanie naruszeń praw własności intelektualnej. Określając anime i mangę jako „niezastąpione skarby kultury Japonii”.
Sytuacja stawia pod znakiem zapytania standardy wykorzystywania treści chronionych prawem autorskim w szkoleniu modeli generatywnej sztucznej inteligencji. Japońska branża rozrywki wyraźnie daje sygnał, że oczekuje odpowiedzialnego podejścia i egzekwowania swoich praw z pełną mocą. Również w odniesieniu do ambitnych technologii, takich jak Sora 2.
Źródło: GamesRadar
								