REKLAMA

Borderlands 4 na PC z poważnymi problemami wydajności.

Kamil Wandzel

Opublikowano: 16 września 2025

brderlands4 key art
Spis treści

Borderlands 4, mimo dużego sukcesu sprzedażowego na Steamie, otrzymuje mieszane oceny od graczy PC. Powodem są liczne skargi na wydajność, nawet na sprzęcie z najwyższej półki. Szef działu rozwoju Gearbox, Randy Pitchford, już odniósł się do krytyki w mediach społecznościowych, odpowiadając bezpośrednio niezadowolonym fanom.

Co masz w środku

Zespół Digital Foundry przeanalizował wersję PC i wskazał na poważne problemy z płynnością. Alex Battaglia zwrócił uwagę, że zacinanie się obrazu wynika z kompilacji shaderów w czasie rzeczywistym, co może powodować spadki płynności przy pierwszym uruchomieniu nowych animacji czy interakcji. Zjawisko to jest dobrze znane z gier opartych na silniku Unreal Engine. Tim Sweeney z Epic Games sugerował niedawno, że winę ponosi sposób implementacji silnika przez deweloperów w Unreal Engine 5.

Battaglia podkreślił, że w Borderlands 4 problem sprawia, iż „doświadczenie wydaje się mniej dopracowane”. Zauważył również dziwne zachowanie roślinności. Animacje trawy czy krzewów aktywują się dopiero po zbliżeniu do obiektu, co daje wrażenie wyskakujących elementów. „Wygląda to trochę dziwnie” – ocenił ekspert. Dodatkowo przerywniki filmowe w czasie rzeczywistym są ograniczone do 30 klatek na sekundę, co w kontekście gry działającej w wyższej liczbie FPS może powodować wyraźne spadki. Rich Leadbetter z DF potwierdził, że zacięcia występowały nawet na „najszybszym procesorze do gier, jaki można kupić”, co sugeruje poważny problem optymalizacyjny.

REKLAMA

Eksperci DF radzą, by unikać ustawienia graficznego „Badass”. „Na wyższych poziomach zdecydowanie nie sądzę, żebyście powinni ustawiać tę grę na Badass” – powiedział Battaglia. Jego zdaniem jest ono „żałośnie nieefektywne” i „nie nadaje się do użytku”. Zaleca korzystanie z ustawienia „Bardzo wysokie”, które przy niewielkiej stracie jakości obrazu zapewnia wyraźnie lepszą płynność. John Linneman dodał, że Borderlands 4 „wydaje się działać gorzej niż zwykle w przypadku gry na silniku Unreal Engine 5”.

Najnowsza aktualizacja gry na PC, wydana bez opisu zmian, nie poprawiła sytuacji. Gearbox zapowiada dalsze poprawki, a gracze liczą na szybką naprawę kluczowych problemów. W międzyczasie studio opublikowało na Steamie poradnik optymalizacji dla kart Nvidia. Radząc graczom, by po zmianie ustawień graficznych dali grze co najmniej 15 minut na ponowną kompilację shaderów, zanim ocenią jej działanie.

Źródło: DF

Kamil Wandzel

Jako dziecko jadłem kamienie stąd moja miłość do krasnoludów, patrząc na żelazny tron, czekam na powrót króla, a wyglądając za okno, odruchowo rzucam na percepcję. To cały ja, lubię uciekać w światy pełne magii, czy to na kartach książek, czy za pomocą konsoli (mam zielone serce!) i robię to zawsze, kiedy mam wolną chwilę. A i pamiętajcie... KRASNOLUDEM SIĘ NIE RZUCA!

REKLAMA

Rekomendowane artykuły

key art Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2

Lasombra i Toreador w podstawowej wersji Vampire

Lasombra i Toreador w podstawowej wersji Vampire
Jack Black Minecraft Movie kadr z filmu

Jack Black i Paul Rudd w komediowej reinkarnacji „Anacondy”

Jack Black i Paul Rudd w komediowej reinkarnacji „Anacondy”

Pupil fana uwieczniona w Assassin’s Creed Shadows

Pupil fana uwieczniona w Assassin’s Creed Shadows
GREYMOOR The Elder Scrolls Online Key Art

The Elder Scrolls Online zyskuje na popularności

The Elder Scrolls Online zyskuje na popularności
escape from tarkov kay art

Fani krytykują Battlestate Games

Fani krytykują Battlestate Games
The Fantastic Four: First Steps key art

„Fantastyczna Czwórka: Pierwsze kroki” na Blu-ray z pięcioma usuniętymi scenami

„Fantastyczna Czwórka: Pierwsze kroki” na Blu-ray z pięcioma usuniętymi scenami