Borderlands 4, mimo dużego sukcesu sprzedażowego na Steamie, otrzymuje mieszane oceny od graczy PC. Powodem są liczne skargi na wydajność, nawet na sprzęcie z najwyższej półki. Szef działu rozwoju Gearbox, Randy Pitchford, już odniósł się do krytyki w mediach społecznościowych, odpowiadając bezpośrednio niezadowolonym fanom.
Co masz w środku
Zespół Digital Foundry przeanalizował wersję PC i wskazał na poważne problemy z płynnością. Alex Battaglia zwrócił uwagę, że zacinanie się obrazu wynika z kompilacji shaderów w czasie rzeczywistym, co może powodować spadki płynności przy pierwszym uruchomieniu nowych animacji czy interakcji. Zjawisko to jest dobrze znane z gier opartych na silniku Unreal Engine. Tim Sweeney z Epic Games sugerował niedawno, że winę ponosi sposób implementacji silnika przez deweloperów w Unreal Engine 5.
Battaglia podkreślił, że w Borderlands 4 problem sprawia, iż „doświadczenie wydaje się mniej dopracowane”. Zauważył również dziwne zachowanie roślinności. Animacje trawy czy krzewów aktywują się dopiero po zbliżeniu do obiektu, co daje wrażenie wyskakujących elementów. „Wygląda to trochę dziwnie” – ocenił ekspert. Dodatkowo przerywniki filmowe w czasie rzeczywistym są ograniczone do 30 klatek na sekundę, co w kontekście gry działającej w wyższej liczbie FPS może powodować wyraźne spadki. Rich Leadbetter z DF potwierdził, że zacięcia występowały nawet na „najszybszym procesorze do gier, jaki można kupić”, co sugeruje poważny problem optymalizacyjny.
Eksperci DF radzą, by unikać ustawienia graficznego „Badass”. „Na wyższych poziomach zdecydowanie nie sądzę, żebyście powinni ustawiać tę grę na Badass” – powiedział Battaglia. Jego zdaniem jest ono „żałośnie nieefektywne” i „nie nadaje się do użytku”. Zaleca korzystanie z ustawienia „Bardzo wysokie”, które przy niewielkiej stracie jakości obrazu zapewnia wyraźnie lepszą płynność. John Linneman dodał, że Borderlands 4 „wydaje się działać gorzej niż zwykle w przypadku gry na silniku Unreal Engine 5”.
Najnowsza aktualizacja gry na PC, wydana bez opisu zmian, nie poprawiła sytuacji. Gearbox zapowiada dalsze poprawki, a gracze liczą na szybką naprawę kluczowych problemów. W międzyczasie studio opublikowało na Steamie poradnik optymalizacji dla kart Nvidia. Radząc graczom, by po zmianie ustawień graficznych dali grze co najmniej 15 minut na ponowną kompilację shaderów, zanim ocenią jej działanie.
Źródło: DF