Fani Silent Hilla od dawna debatują, czy najnowsza odsłona serii zalicza się do gatunku soulslike. W niedawnym wywiadzie dla IGN firma Konami stanowczo temu zaprzeczyła, wyrażając jednocześnie pewne rozczarowanie trwającą dyskusją.
Cechy nie zawsze zgodne
Akcja Silent Hill 3 przenosi graczy do Japonii lat 60. XX wieku, śledząc losy Hinako Shimizu, nastolatki zmagającej się z presją otoczenia. Walka w grze ma podobny charakter do tej z Silent Hill 2 Remake. Gracze mogą unikać ataków wroga przyciskiem kółka na kontrolerze DualSense, a lekkie i ciężkie ciosy wykonywać odpowiednio przy użyciu R1 i R2. Ograniczony zasięg i długie animacje ataków nadają starciom realistyczny i ciężki charakter, zwłaszcza przy użyciu ciężkich ciosów, które wymagają precyzyjnego wyczucia czasu i sprawiają, że Hinako wydaje się zwykłą nastolatką o ograniczonej sile.
Walka w Silent Hill F obejmuje także uniki i kontrataki z ograniczeniem czasowym, co wymaga od gracza refleksu. Tryb skupienia, aktywowany przytrzymaniem L2, pozwala wydłużyć sekwencje kontrataków i naładować potężny cios ogłuszający przeciwnika. Koncepcja parad i kontrataków wywołała jednak podział wśród fanów. Zwłaszcza że Konami zasugerowało, iż mechaniki te zostały pogłębione z powodu rosnącej popularności wymagających gier akcji wśród młodszych odbiorców.
Twórcy wyjaśniają
Podczas Gamescom 2025 producent Motoi Okamoto wyjaśnił, że Silent Hill F nie jest soulslike’iem. „To jedna z rzeczy, które widzimy. Termin ‚soulslike’ krąży w internecie dość często. Myślę, że to trochę nieszczere określenie. Współcześni gracze widzą wskaźnik wytrzymałości i unik i od razu myślą: ‚Okej, to soulslike’” – powiedział. Dodał, że mechaniki takie jak wskaźnik skupienia czy wytrzymałości były obecne już w wcześniejszych odsłonach serii, m.in. w Silent Hill 3 i Silent Hill 4.
„Te rzeczy nie są nowością ani zarezerwowane wyłącznie dla gier soulslike. Są one częścią gier akcji i horroru od dawna. Jeśli masz te elementy, od razu jesteś nazywany soulslike. Chcielibyśmy podkreślić, że jesteśmy grą akcji i horroru, ale nie soulslike” – podsumował Okamoto.
Premierę Silent Hill F zaplanowano jest na 25 września.
Źródło: IGN
Źródło Grafiki: Steam