Gier o temacie postapokaliptycznym jest już cała masa – Death Stranding, Horizon Zero Dawn czy The Last of Us. Praktycznie każda z nich zdewastowanie świata obarcza winą człowieka. I właśnie taki sam temat podejmują deweloperzy nowej produkcji zatytułowanej After Us. Czy warto zagłębić się w ten tytuł?
Na temat gry After Us po raz pierwszy usłyszeliśmy w grudniu zeszłego roku. Studio Piccolo, które jest odpowiedzialne za przygotowanie tytułu, wcześniej podarowało nam Arise: A Simple Story – grę przygodową z elementami platformowymi. Ich najnowsza produkcja jest bardzo podobna. Czymże więc jest urokliwa waćpanna, o jasnych włosach i ciepłym spojrzeniu?
„After Us” – recenzja gry. Czy tak maluje się przyszłość naszego świata?
W After Us wcielamy się w Gaię, Ducha Życia, wędrującego przez zrujnowaną Ziemię. W akcie ostatecznej desperacji Duch Matki poświęcił całą życiową energię, aby przywiązać duchy zmarłych zwierząt w ezoterycznych nośnikach. Zadaniem Gai jest odzyskanie tej esencji duchowej stworzeń, aby umieścić je bezpieczne w Arce Matki. To pozwoli na odrodzenie planety oraz oczyszczenie wszelkiego zepsucia. To nie jest jednak takie łatwe, bo wszechobecne zanieczyszczenie to nie jedyne zagrożenie, jakie czyha na Gaię.
W grze walki bezpośredniej nie doświadczymy – co prawda Duch Życia nie jest bezbronny wobec zanieczyszczeń pod postacią wszechobecnego oleju, ale na zrujnowanych terenach czają się także pożeracze. Są to ludzie odpowiedzialni za zniszczenie środowiska naturalnego i szukający obecnie ostatnich resztek zasobów, o które mogą konkurować. To mroczne istoty, które po zauważeniu bohaterki, biegną w jej kierunku, aby ją pochwycić i wyssać z niej życiodajną energię. Za pośrednictwem specjalnej kuli możemy oczyścić je z zepsucia, trafiając w odpowiednie rejony ciała. W trakcie tego zabójczego tańca i tak musimy uważać, aby przeciwnicy nas nie schwytali.
Jednakże przez większość część rozgrywki będziemy pokonywać przeróżne, platformowe przeszkody. Precyzja oraz dobre wyczucie czasu jest tutaj kluczowe. Bohaterka porusza się bardzo zgrabnie (animacje jej poruszania są świetne) i wraz z rozwojem fabuły uzyskujemy nowe możliwości pokonywania przeszkód. Urokliwy jest śpiew Gai, który pomaga nam znajdować ukryte sekrety. Dodatkowo można wymiziać uratowane duchy czworonożnych słodziaków! Dzięki temu gra zyskuje znacznie więcej punktów, zwłaszcza u takiej miłośniczki futrzaków, jak ja…
Największym minusem, jaki wyłapałam, to kwestia kamery. Ta jest umieszczona dosyć daleko od postaci, co powoduje, że niejednokrotnie trudno było mi wymierzyć skok lub wycelować w odpowiednią krawędź. To dosyć frustrujące, że nie można jej w żaden sposób przybliżyć, bądź zmienić jej ustawienia. After Us nie jest także grą nadwyraz dynamiczną – na każdy etap przeznaczamy tyle czasu, ile potrzebujemy. Ten może się znacznie wydłużać z powodu skomplikowanych przeszkód czy znajdźiek rozsianych po świecie gry. To może sprawić, że osoby szukające produkcji z większą ilością akcji zaczną się tutaj po prostu nudzić.
Sprawdź też: Trek to Yomi – recenzja gry. Krwawa rzeź samuraja
After Us jest pełne symboliki, tak samo jak główna bohaterka. Gaia, tytaniczna matka wszelkiego życia z mitologii greckiej, od wieków stanowi symbol naszej planety. Nic więc dziwnego, że to właśnie ona jest ostatnią deską ratunku dla umierającego świata. Ludzie zostali ukazani jako kamienne postacie, które z kolei personifikują upadek naszego gatunku i niemożność zmienienia tego, co się stało. Początkowo człowiek jawi się jako antagonista pod postacią pożeraczy zniszczenia, jednakże gra ukazuje także nasze dobre strony, jak opiekuńczość czy pomysłowość. Niestety kwestia chciwości, chęci posiadania oraz bogacenia przyćmiła nasz zdrowy osąd, co doprowadziło do ekologicznej tragedii. Duchy zwierząt to nie tylko symbole nadziei na odrodzenie naszej planety, ale także ostrzeżenie skierowane do gracza – „róbcie tak dalej, a wkrótce te stworzenia naprawdę znikną”. Gaia pod swoją niewinną postacią jest swoistym światłem, które ma uświadamiać nam, jak ogromny wpływ mamy na przyrodę.
After Us to dzieło artystyczne. Ponure wizje przyszłości mają w sobie coś urzekającego oraz przerażającego. After Us to swoisty interaktywny pokaz sztuki abstrakcyjnej – od umierających lasów, po rozpadające się miasta, poprzez wyschnięte dno oceanu i zanieczyszczony nieboskłon. Każde z tych miejsc ma swój unikatowy klimat, a przy okazji stawia przed Gaią nowe wyzwania, po których ukończeniu zobaczymy diametralnie odmieniony krajobraz, dzięki mocy uroczego duszka. Niejednokrotnie poprzez abstrakcyjność są nam przekazywane obrazy boleśnie prawdziwe, ale przy tym pozbawione zbędnej brutalności. Dzieło Piccolo to zdecydowanie jedna z najbardziej oryginalnych pod względem artystycznym produkcji na rynku. Dostarcza ono wyjątkowych doznań, które próżno szukać w innych grach zręcznościowych.
Jeśli lubicie artystyczne produkcje, a do tego macie doświadczenie w grach zręcznościowych, to warto sięgnąć po After Us. To niezwykle ciekawy tytuł, który nie tylko w oryginalny sposób zadaje trudne pytania, ale także uświadamia nas, że nasza planeta nie jest odporna na bezmyślne działania. Co prawda, nadzieja podobno nigdy nie umiera, ale lepiej, abyśmy nie musieli liczyć na to, że pewnego dnia pojawi się Gaia, która z niedowierzaniem spojrzy na to, cośmy uczynili z naszym domem, jakim jest Ziemia.
Sprawdź też: Deliver Us Mars – recenzja gry. Marsjański dramat
Chcesz być na bieżąco, a nawet wiedzieć więcej o grach, komiksach, serialach lub filmach? GraPodPada.pl jest miejscem, gdzie znajdziesz informacje tworzone przez pasjonatów dla… graczy, czytaczy i oglądaczy ! Reprezentujemy różne opinie, patrząc na popkulturę z wielu perspektyw! Dlatego codziennie spodziewaj się treści wysokiej jakości i odnajduj interesujące Cię recenzje i informacje. Grasz w to? GraPodPada.pl to miejsce dla Ciebie… to miejsce dla każdego gracza.
Masz Pytania? Skontaktuj się z nami: kontakt@grapodpada.pl
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |