Wakacyjny sezon urlopowy to czas stworzony do oglądania lekkich i niezobowiązujących filmów, często niedoskonałych, ale odprężających i satysfakcjonujących. Urokliwe komedie czy wysokobudżetowe kino akcji – wyborów jest bez liku. Ważne, żeby przy selekcji nie trafić na odsądzone od czci i wiary seans wzbudzające ten okropny dyskomfort, burzący dobry nastrój. Beckett to jednak dzieło stające w kontrze do takich oczekiwań, bohaterem jest bowiem zwykły turysta, którego wakacje w przeciągu kilku chwil zmieniają się w ucieczkę przed śmiercią w całkowicie obcym kraju. Ten autotematyzm dotyka raczej płytko, zwłaszcza gdy można się zorientować, że poza pomysłem dzieje się niewiele godnego wyprawy po pilota.
Grecka podróż tytułowego Becketta i jego dziewczyny April przebiega właściwie idyllicznie. Oboje nie widzą poza sobą świata. Para rozpoczyna poranek od przeproszenia siebie nawzajem za drobne nieporozumienie z poprzedniego dnia, co kończy się natychmiastowym pojednaniem. Przy śniadaniu, niby w żartach zaczynają rozmawiać o wspólnej przyszłości. Chociaż to raczej początek relacji, ich dotychczasowe doświadczenia dają nadzieję na długotrwały związek. Kolejnym przystankiem na ich drodze mają być Ateny, przygotowujące się na nadchodzące w najbliższych dniach polityczne protesty. Beckett zastanawia się, czy nie przeszkodzą one w spokojnym zwiedzaniu stolicy. Parze nigdy nie udaje się dotrzeć na miejsce. Podróżując późnym wieczorem ich samochód wypada z drogi. Poobijany Beckett próbuje samemu odtworzyć przebieg zdarzenia, po pobycie w szpitalu chce odwiedzić miejsce, w którym rozbił się pojazd. Ta decyzja rozpętuje lawinę wydarzeń dziejących się bez udziału mężczyzny. Nagle zmuszony jest on do ucieczki, samotnie i w kraju znanym dotychczas co najwyżej z pocztówek. Mimo że na swojej drodze spotyka wiele bezinteresownie pomagających mu osób, szybko uczy się, że nie wolno ufać nikomu obcemu.
Beckett to więc rasowy film ucieczki, z bohaterem działającym zgodnie ze swoim instynktem przetrwania i czasem wbrew logice. Ten czynnik najbardziej uczłowiecza Becketta, postać samą w sobie nie wyrazistą, przypominającą protagonistę z Tenet Christophera Nolana. John David Washington, odtwórca obu ról wydaje się grać osobnika bez charakteru, acz wiarygodnie zmęczonego i przestraszonego. W sekwencjach akcji, oczywiście skromniejszych niż w wyżymającym poznawczo nolanowskim doświadczeniu, brakuje nie tylko wstecznie eksplodujących samochodów, ale także jakiejkolwiek próby stworzenia z nich spektaklu. Cokolwiek nie działoby się w sferze właściwie pretekstowej fabuły, sam styl wizualny wydaje się wyjątkowo przyziemny.
Najciekawsze wydaje się być umiejscowienie akcji, w kraju znanym z turystyki, ale z dala od pięknych plaż i kurortów. Wzgórza i doliny jak najbardziej wyglądają niczym Półwysep Bałkański, lecz rozpoznawany z filmów o tamtejszych konfliktach w połowie lat 90. Sam portret Grecji, wypełnionej niebezpiecznymi osobnikami i rozdartej przez polityczne manifestacje ma powab z tamtego okresu, trudnego dla całego regionu. W tym również wyraża się to, co przeszkadza w Becketcie najbardziej – anachroniczność. Bez zdradzania zawiłości fabuły, reprezentowanie poszczególnych grup politycznych i ich oddziaływania na politykę całego państwa jest, co najmniej, uproszczone niczym rodem z odsłon serii o Jamesie Bondzie epoki Seana Connery’ego. Gubi się w tym opowieść o dramacie człowieka przypadkiem wplątanego w zbieg niefortunnych zdarzeń. Motyw wprost wyjęty z filmów Hitchcocka ograny został przez niego samego na rozmaite sposoby. W ucieczce Becketta różnica polega jedynie na tarzaniu się po przydrożnych krzakach, a nie po szczycie góry Rushmore.
Czarno na białym odkształcają się także tajne i wątpliwe moralnie działania amerykańskich służb na obcej ziemi. Krytyka rozumie się sama przez się, do tego stopnia jest rekurencyjna i ogółem uwsteczniająca. W jednej ze scen Beckett, w spokoju oczekujący w poczekalni na kozetce wymienia spojrzenia z wiszącym na ścianie zdjęciem prezydenta Obamy. Jak trwoga to do opoki narodu, ale czy zapewnia ona jeszcze wystarczającą ochronę? Reżyser, protegowany Luci Guadagnino uwiarygadnia krajobraz pełnowymiarowego zaszczucia jednostki – momentu, kiedy osoba staje się niemal zwierzęcym stworem próbującym przetrwać wyłącznie za pomocą własnych instynktów. Daleka to droga od palemek i drineczków na kamienistej plaży.
Beckett, jakkolwiek pełen niedociągnięć i uchybień, nie może trafić do szufladki z nazwą „kompletna porażka”. Obrane ramy gatunku muszą gwarantować chociaż odrobinę napięcia, tu akurat najbardziej uwiera powolny rozwój i przebieg intrygi, niczym z filmów co najmniej czterdziestoletnich. Ale sama archaiczność czasami bywa zajmująca, a różne uchybienia da się wybaczyć. W końcu mamy wakacje, czas, w którym należy odpocząć od szarości rzeczywistości i nigdzie się nie spieszyć.
GraPodPada.pl to miejsce, gdzie przy jednym stole siedzą konsolowcy, pecetowcy, komiksiarze, serialomaniacy i filmomaniacy. Tworzymy społeczność dla wyjadaczy, jak i niedzielnych graczy, czytaczy i oglądaczy. Jesteśmy tutaj po to, aby podzielić się z Tobą naszymi przemyśleniami, ale również, aby pokazać Ci, że każda opinia ma znaczenie, a wszyscy patrzymy na współczesną popkulturę kompletnie inaczej. Zostań z nami i przekonaj się, że grapodpada.pl to miejsce dla każdego gracza.
Masz Pytania? Skontaktuj się z nami: kontakt@grapodpada.pl
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |